رژیم غذایی گیاهی سالم و کاهش قابل توجه خطر ابتلابه دیابت نوع2

 14 ژوئن 2016- مصرف یک رژیم غذایی گیاهی بخصوص مصرف غذاهای گیاهی با کیفیت مانند غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات با کاهش قابل ملاحظه ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

 دکتر Satijaنویسنده ی ارشد این تحقیق از دانشکده ی بهداشت عمومی T.H. Chanدر هاروارد می گوید: نتایج این تحقیق نشان می دهد حتی تغییراتی متوسط در جهت رژیم غذایی سالم می تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 نقش مهمی بازی کند، این یافته ها شواهد بیشتری را در حمایت از توصیه های غذایی فعلی برای پیشگیری از بیماریهای مزمن ارائه داد. نتایج این تحقیق درمجله ی PLOS Medicineبصورت آنلاین منتشر گردید.

در حالیکه مطالعات قبلی ارتباط بین رژیم های گیاه خواری و بهبود نتایج سلامت از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 را مشخص کردند، این تحقیق جدید برای اولین بار تأثیر رژیم های غذایی بر پایه ی  گیاهی بر سلامت را با رژیم های کمتر سالم حاوی غذاها و نوشیدنیهای شیرین مقایسه کرد. دراین مطالعه اثرات برخی از غذاهای حیوانی در رژیم غذایی نیز در نظر گرفته شد.

 محققان بیش از 200 هزار زن ومرد متخصص بهداشت را در سراسر آمریکا  به مدت 20 سال به طور منظم از طریق پرسشنامه هایی در مورد تغذیه، شیوه ی زندگی، سابقه ی پزشکی، تشخیص بیماری جدید، بعنوان بخشی از 3 مطالعه ی دراز مدت تحت نظارت قرار دادند. محققان رژیم غذایی افراد شرکت کننده را از طریق یک شاخص رژیم غذایی گیاهی ارزیابی کردند، در این شاخص نمرات غذاهای مشتق شده از گیاهان بالاتر و نمرات غذاهای مشتق شده از حیوانات کمتر در نظر گرفته شد.

نتایج این تحقیق نشان داد پایبندی بالاتر به رژیم های غذایی گیاهی که حاوی غذاهای حیوانی کمی هستند با  کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به دیابت در مقایسه با پایبندی کم به این رژیم ها همراه است. رعایت رژیم های غذایی گیاهی سالم تر با  کاهش 34 درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است در حالیکه نسخه ی کمتر سالم این نوع رژیم های گیاهی حاوی غذاهایی با غلات تصفیه شده و نوشیدنی های قندی، با افزایش 16 درصدی خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد. حتی کاهش متوسط غذاهای حیوانی برای مثال از 5 تا 6 وعده ی سروینگ  در روز به حدود 4 وعده ی سروینگ در روز، با کاهش نرخ ابتلا به دیابت همراه می باشد.

پرفسور Frank Huاستاد تغذیه و اپیدمیولوژی دانشکده ی بهداشت chanاز هاروارد و نویسنده ی اول این تحقیق می گوید: تغییر به سمت الگوی غذایی سالم گیاهی نظیر مصرف بیشتر سبزیجات ، میوه جات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها و مصرف کمتر رژیم های مبتنی بر غذاهای حیوانی به خصوص گوشت قرمز و گوشت های  فرآوری شده می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش خطر دیابت نوع 2 داشته باشد.

محققان علت این کاهش را وجود مقادیر زیادی فیبر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب غیراشباع و میکرونوترنیت هایی مانند منیزیوم و کاهش مصرف چربیهای اشباع می دانند. غذاهای سالم گیاهی ممکن است به ایجاد میکروبیوم سالم روده ای کمک کنند. از محدودیتهای این تحقیق می توان به خطاهای احتمالی اندازه گیری شاخص رژیم غذایی به دلیل جمع آوری اطلاعات بر اساس گزارش افراد اشاره کرد، محققان می گویند از آنجائیکه این مطالعه به بررسی رژیم غذایی در طول زمان پرداخته است، خطاها کاهش می یابند. آنها معتقدند  یافته های آنها باید در جمعیت بزرگتری تکرار شود.

منابع:

PLOS Medicine, 2016; 13 (6): e1002039 DOI: 10.1371/journal.pmed.1002039

www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160614155910.htm